Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

onsdag 24. mai 2017

Keezer død - ny kegerator fødes!

For noen uker siden oppdaget jeg at den trofaste, gamle Gram-fryseren som i flere år har fungert som keezer, nå har sagt takk for seg. Den duret og gikk, men temperaturen ble aldri noe særlig lavere. Min 4-kraners keezer var dermed redusert til en boks som holdt kjellertemperatur. I søken etter en erstatter har jeg trålet Finn.no uten hell. Dvs. det eksisterer en rekke kjøleskap til diverse priser, men ingen som møtte mine krav:
  • Makshøyde på 180 cm (grunnet lavt kjellertak)
  • Helst romme 4 x 19 liter, evt. 2 x 19 + 2 x 9
  • Ingen kombiskap
Jeg endte med å kjøpe et nytt kjøleskap, Scandomestic SKS 365 A+. Dette samsvarte med alle mine krav, bortsett fra at jeg nok ikke får inn 4 x 19-litersfat. Det er nok teoretisk mulig, men da blir det meget trangt i toppen av fatene til koblingene. Jeg skal uansett sette på et par tappekraner på kjøleskapet i bryggerommet, så kan heller bruke 2 x 19 + 2 x 9 i kegeratoren i kjelleren.


Den gamle keezeren ble plassert i uthuset, og skal nå fungere som gjæringskammer: Isolert, tett og rommer lett et par gjæringsspann.


Etter levering på døren i går, og litt bærehjelp fra en kumpan, var det bare å gå i gang med å foredle kjøleskapet ;) Ut med alle hyller, skjære til et par nye hyller, bore 4 hull i døra og innrede etter eget ønske. Måtte lage en ny løsning på feste av gassmanifold, samt kutte litt slangelengde på gasslangene. Øllinjene er foreløpig ikke koblet til, da jeg venter på pakke fra Humlegårdens Ekolager med deler til John Guest-oppsett.


Kegeratoren skal videre hores opp med litt tavlemaling, og bombarderes med stickers og fjas som jeg planlegger å høste inn på kommende fredags store event: Haandbryggeriet Ølfestival 2017. Bør vel også få på plass et dryppebrett på sikt.


På plass

Test av innredning :)

One down, three to go

Kraner på plass



5 kg CO2 får også plass

Noe trangt, men fullt håndterlig





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar