Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

mandag 27. mai 2013

SØL RB (Rogue Brewer) - Batch #01 (American Amber)

Siden lauget ennå ikke har fått utvidet bryggeriet og produksjonen, samt at undertegnede har noen nyinnkjøpte fat som gjerne skal fylles, blir det nok noen rogue sessions i sommer. Den grandiose planen er på sikt å ha gått igjennom alle 87 oppskriftene fra "Brewing Classic Styles" av Zainasheff/Palmer. Den spede starten ble en tilnærming til oppskriften "American Amber". Noe malt og humle ble byttet til tilnærmet like varianter, da jeg ikke klarte å oppdrive orginalene.

Orginal oppskrift:
4.19 kg British Pale Ale (3.5 ° L)
0.45 kg Munich malt (9 ° L)
0.34 kg Crystal (40 ° L)
0.227 kg Crystal (120 ° L)
0.227 kg Victory (28 ° L)

Horizon 13% AA, 60 min
Cascade 6% AA, 10 min
Centennial 9% AA, 10 min
Cascade 6% AA, 0 min
Centennial 9%AA, 0 min

White Labs California Ale WLP001

OG: 1.052
FG: 1.013
IBU: 35
Color: 25 EBC

Tilpasset oppskrift
4.19 kg Weyermann Pale Ale
0.45 kg Weyermann Münchner I
0.34 kg Weyermann Caramunich II
0.227 kg Weyermann Caraaroma
0.227 kg Weyermann Melanoidin

Magnum 14.6% AA, 60 min
Cascade 7% AA, 10 min
Centennial 10% AA, 10 min
Cascade 7% AA, 0 min
Centennial 10% AA, 0 min

White Labs California Ale WLP001

IBU: 38.9
Color: 36,9 EBC

(IBU og color er beregnede verdier fra softwaren BrewMate. Stoler dog ikke helt på disse verdiene, særlig ikke color)

Lagde en gjærstarter på ett rør fredag ettermiddag, satt denne til kjøling lørdag kveld. Tok den opp noen timer før pitching og dekanterte. I etterkant ser jeg at jeg godt kunne dekantert mer, men var litt usikker på om jeg ved uhell kom til å helle av noe av gjæren. Nuvel, tar det på begynnerkvota.

OG endte på 13.2 Brix, eller ca 1.053, uten noe tillegg/fratrekk av ingredienser underveis. BrewMate antydet OG på 1.065, men heldigvis traff jeg langt på vei orginaloppskriften.

Noen bilder:




Litt rallemekk for å lage en overgang som passet fra ny kran til pumpe, men det ble i hvert fall tett og funket som snus! :)








Ny kran fungerte utmerket



20 liter on the spot 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar